تمیز کردن دستگاه التراسونیک فرآیندی است که با استفاده از امواج فراصوت و یک حلال تمیزکننده، ذرات کثیفی را به طور کامل و سریع از یک جسم پاک می کند. سونوگرافی را می توان فقط با آب استفاده کرد، اما استفاده از یک حلال مناسب برای مورد تمیز کردن و نوع کثیفی موجود، اثر را افزایش می دهد. تمیز کردن معمولاً بین 3 تا 6 دقیقه طول می کشد، اما بسته به شیئی که باید تمیز شود، می تواند بیش از 20 دقیقه باشد.

این فرآیند توسط انرژی الکتریکی با فرکانس بالا به دست می آید که توسط یک مبدل به امواج صوتی با فرکانس بالا - انرژی دستگاه التراسونیک تبدیل می شود. پس از ورود انرژی مافوق صوت به مایع داخل مخزن یا حمام، حباب های کوچک به سرعت شروع به تشکیل و فروپاشی می کنند. پدیده ای به نام کاویتاسیون. این حباب‌ها با سرعت بالایی در داخل مخزن حرکت می‌کنند و باعث می‌شوند که با آزاد شدن انرژی عظیم در برابر سطح هر جسم غوطه‌ور شده منفجر شوند. با ترکیدن حباب‌ها و ایجاد حفره، محلول تمیزکننده به داخل شکافی که حباب‌ها بر جای می‌گذارد می‌رود و به آرامی هر گونه آلودگی، کثیفی و کدر شدن را از سطح و درونی‌ترین فرورفتگی‌های قسمت‌های با شکل پیچیده خارج می‌کند.
اکثر مواد سخت و غیر جاذب که توسط مایع تمیز کننده مورد حمله شیمیایی قرار نمی گیرند، برای تمیز کردن دستگاه التراسونیک مناسب هستند. مواد ایده آل برای تمیز کردن التراسونیک شامل ابزارهای دندانپزشکی و جراحی، قطعات الکترونیکی، لنزها و سایر قطعات نوری، جواهرات، کابل ها، میله ها، سیم ها و اقلام دقیق و همچنین اشیاء ساخته شده از شیشه، پلاستیک، آلومینیوم یا سرامیک است. پاک کننده های دستگاه التراسونیک صنعتی در صنایع خودروسازی، ورزشی، چاپ، دریایی، پزشکی، داروسازی، آبکاری الکتریکی، قطعات درایو دیسک، مهندسی و صنایع سلاح استفاده می شود.