مایع مورد استفاده در سیستم های تمیز کردن دستگاه التراسونیک صنعتی می تواند بر اساس آب (آبی) یا مبتنی بر حلال باشد. هر دو نوع راه حل های تمیز کردن شامل عوامل مرطوب (سورفکتانت ها) برای کاهش تنش سطحی و افزایش کاویتاسیون. راه حل های تمیز کردن آبی معمولا در تمیز کردن اثربخشی محدود می شود، اما برای محیط زیست بهتر از راه حل های تمیز کردن حلال است.

زمان لازم برای تمیز کردن حمام التراسونیک بستگی به مواد و خاک ها دارد، اما زمان تمیز کردن معمول از 3 تا 6 دقیقه متغیر است. برخی از اقلام ظریف مانند الکترونیک ممکن است نیاز به تمیز کردن طولانی تر داشته باشند. گرمای بالاتر کمک می کند تا از بین بردن خاک و ضایعات شیمیایی سریع تر، بنابراین اکثر پاک کننده های صنعتی قطعات حرارت را در محدوده 135 تا 150 درجه فارنهایت اعمال می کنند.
لازم به ذکر است که تمیز کردن دستگاه التراسونیک به خودی خود موارد را تحریک نمی کند. در برنامه های پزشکی، عقیم سازی به طور معمول تمیز کردن اولتراسونیک به عنوان مرحله دیگر فرآیند است.
مبدل اولتراسونیک جزء کلیدی در یک سیستم تمیز کردن حمام التراسونیک است. مبدل اولتراسونیک یک دستگاه است که صدای بالای محدوده شنوایی انسان را تولید می کند، معمولا از 20 کیلوهرتز شروع می شود، همچنین به عنوان ارتعاشات اولتراسونیک شناخته می شود.
یک مبدل دستگاه التراسونیک شامل یک عنصر فعال، پشتیبان گیری و یک صفحه رادیویی است. اکثر پاک کننده های اولتراسونیک از کریستال های پیزوالکتریک به عنوان عنصر فعال استفاده می کنند. کریستال پیزوالکتریک انرژی الکتریکی را به انرژی حمام التراسونیک از طریق اثر پیزوالکتریک تبدیل می کند، که در آن کریستال ها اندازه و شکل را تغییر می دهند زمانی که انرژی الکتریکی دریافت می کنند.